‘De enige 100% anonieme en 100% veilige chat voor de zorg’. Dat is wat je met Newtee beloven. Een chatoplossing die voor gebruikers gegarandeerd 100% anoniem is en voor zowel gebruikers als zorginstellingen 100% veilig. De software is zo ontwikkeld dat het gewoonweg niet mogelijk is om persoonsgegevens in te zien of op te slaan. Alléén als de politie er met een dwangbevel om vraagt, geven we IP-adressen van gebruikers vrij, als er een strafbaar feit met de zaak gemoeid is. Zo faciliteren we niet enkel veilige en anonieme zorg, veel vaker fungeren we als kennispartner. Zo ook voor het advies- en meldpunt Veilig Thuis, die gebruik maken van de Newtee Live Chat waarbij anonimiteit een belangrijke factor speelt.
Lees in onderstaand artikel hoe Newtee met de LiveChat een antwoord is op de urgente vraag van anoniem en veilig hulp zoeken via chat.
Artikel – Veilig Thuis
Landelijk netwerk Veilig Thuis kiest voor Newtee Live Chat
Veilig Thuis biedt advies en ondersteuning voor mensen die te maken hebben met huiselijk geweld en kindermishandeling. Slachtoffers, maar ook betrokkenen of professionals die zich zorgen maken kunnen contact opnemen via een landelijk adviesnummer en via de LiveChat. De chat wordt aangeboden op de sites van de 26 regionale Veilig Thuis organisaties.
Landelijke overheidscampagne om huiselijk geweld tegen te gaan
De Rijksoverheid is zaterdag 25 april 2021 gestart met een landelijke campagne om huiselijk geweld tegen te gaan. Er zijn zorgen over een toename van geweld achter de voordeur. De reden hiervoor is dat de Coronacrisis mensen dwingt om zoveel mogelijk thuis te zijn waardoor huiselijk geweld nu vaker verborgen blijft. De overheid hoopt hiermee slachtoffers en omstanders aan te moedigen om hulp te zoeken.
Campagnewebsite met tips en adviezen
Op de campagnewebsite ikvermoedhuiselijkgeweld.nl krijgen bezoekers tips en worden ze opgeroepen om hierover te praten of om advies te vragen. Dat kan via stichting Veilig Thuis. Deze stichting heeft 26 locaties in het hele land.
Behoefte om veilig en anoniem te chatten
Judith Kuipers, directeur bij Veilig Thuis Zuidoost Brabant benoemde in een interview met het NOS Radio 1 Journaal (vanaf 17:25 min.) de nieuwe mogelijkheid om ook te kunnen chatten met professionals. De LiveChat vervult de rol van een adviesfunctie waarin professionals van Veilig Thuis een inschatting proberen te maken van de situatie. De LiveChat is volgens Kuipers laagdrempeliger dan bellen. Veel mensen durven niet te bellen, bijvoorbeeld omdat de partner continu in de thuissituatie aanwezig is.
“Veel mensen durven niet te bellen, bijvoorbeeld omdat de partner continu in de thuissituatie aanwezig is.”
Judith Kuipers, directeur bij Veilig Thuis Zuidoost Brabant (interview NOS Radio 1 Journaal)
Inzet van Newtee LiveChat
De Rijksoverheid heeft bij de aanbesteding gekozen voor de LiveChat van Newtee. Veilig Thuis kan hiermee op een laagdrempelige manier bereikbaar zijn voor mensen met een hulpvraag. Daarnaast is gekozen voor Newtee LiveChat vanwege het belang van privacy en waarborging van de anonimiteit van de melder.
Benieuwd naar het technische antwoord van hoe we bij Newtee zorgen voor 100% anoniem en 100% veilig? Lees het in de FAQ.