Een vraag die leeft bij vele zorgorganisaties. Want de angst om mensen niet te bereiken en daardoor niet te kunnen bijdragen is groot. Tegelijkertijd weten we dat de zorgvraag meestal alleen maar groter wordt als mensen niet op tijd geholpen worden. De problemen worden groter en zicht op een uitweg kleiner. Newtee spreekt hierover met AKJ, een zorgorganisatie die jongeren bijstaat als zij te maken krijgen met de jeugdwet. Door digitalisering bellen jongeren nauwelijks nog. De traditionele vorm van preventieve zorg voldoet daardoor niet meer. De Newtee LiveChat biedt hiervoor een oplossing.
Advies zonder oordeel bij vraagstukken over jeugdwet
“Bij het AKJ werken onafhankelijke vertrouwenspersonen die kunnen informeren, adviseren en mogelijk ondersteunen bij vraagstukken vanuit de jeugdwet. Op www.akj.nl staat meer informatie over onze dienstverlening.
Vragen om hulp op een manier die jongeren ‘eigen’ is
“Op onze website hebben we diverse tijdsloten staan, waarop onze vertrouwenspersonen beschikbaar zijn. Zo waarborgen we dat jongeren altijd direct in contact zijn met een vertrouwenspersoon met kennis van de jeugdwet. Met de LiveChat is het voor jongeren mogelijk om op laagdrempelige wijze contact op te nemen met het AKJ. Jongeren vinden bellen vaak spannend. Omdat ze onzeker zijn over het stellen van de juiste vragen. Met de LiveChat kunnen ze gemakkelijk chatten met een vertrouwenspersoon via hun telefoon. Een manier die hen eigen is.”
Meer instroom van aantal chatters sinds gebruik LiveChat
“Wij merken dat er meer instroom is van het aantal chatters op de LiveChat van Newtee sinds het gebruik hiervan. We werkte eerst met een andere tool maar zijn overgestapt naar Newtee na een tip van Usecue. In hoeverre de software van Newtee te maken heeft met de stijging is nog niet specifiek onderzocht. Echter kwam de stijging wel na invoering van het systeem.”
Gemak chatagenten en gebruiker zeer positief
“Wij zijn getipt door Usecue, die zelf een goede ervaring hadden gehad met Newtee na het plaatsen van een plug-in op de website. Toen er eenmaal contact was en het systeem gepresenteerd werd, werd vooral het gemak voor de agent en de gebruiker als zeer positief ervaren. Vanuit mijn rol in de technische implementatie kan ik aangeven dat de communicatie duidelijk was en de implementatie in samenspraak met Newtee goed verliep.”
Met het oog op de toekomst
“De LiveChat is voor ons een waardevolle toevoeging aan onze zorgportefeuille. We zijn benieuwd naar verdere ontwikkelingen van de software om de waarde van de chat te vergroten en uit te breiden. We blijven graag op de hoogte van ontwikkelingen en nieuwe features. Tot dusver voldoet de chatsoftware maar mochten we intern tot de conclusie komen dat uitbreiden van beschikbaarheid noodzakelijk is, dan weten we Newtee te vinden.”